نکات شستشوی لباس بیمار کرونایی

نکات شستشوی لباس بیمار کرونایی در صورت رعایت از طرف هر شخصی کمک شایانی به عدم انتشار این ویروس می نماید. لباس بیمارستانی بیمار کرونایی به دلیل بیشترین تماس در مدت پوشیده شدن توسط بیمار بایستی تحت شرایط یاد شده زیر ضد عفونی و استریل گردد تا هیچ گونه آلودگی ویروسی بر روی آن باقی نماند.

نحوه ضد عفونی کردن لباس بیمار

 

محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نحوه ضد عفونی کردن لباس بیمارستانی گان را بدین گونه اعلام نموده اند که در هنگام شست و شوی لباس بیمار کرونایی و یا هر البسه دیگری که با وی در ارتباط می باشد بایستی نکات زیر منظور گردد:

  1. در هنگام شروع پروسه حتما از دستکش و ماسک یکبار مصرف استفاده شود.
  2. از تماس دست با صورت، چشم ها و بینی در طی کار جدا خودداری شود.
  3. پنجره ها به منظور ایجاد تهویه مناسب در محل بازگشایی گردد.
  4. در شست و شو از آب داغ و شوینده مناسب در ماشین لباس شویی استفاده گردد و در صورت استفاده از دماهای پایین تر از ماده شیمیایی دمای پایین با غلظت مناسب استفاده گردد.
  5. در شست و شوی ملحفه، روبالشتی، پتو، پرده و دیگر اقلام حتما آب داغ استفاده شود.
  6. در سیستم های خشکشویی (مورد استفاده در بیمارستان ها) حتما از گرم ترین درجه آب استفاده گردد.
  7. هنگام حمل و قراردادن البسه در ماشین از تکان دادن آنها جلوگیری به عمل آوریم.
  8. حتی الامکان لباس ها را بلافاصله پس از درآوردن بشویید وگرنه برای قرار دادن لباس ها درون سبد لباسی حتما از پلاستیک پوشش درون سبد ها استفاده کنید.
  9. تمامی سبد ها و لوازم در ارتباط با البسه بیمار حتما پس از خال شدن با ماده ضد عفونی کننده و یا سفید کننده شسته و گندزدایی گردند.

نحوه ضد عفونی کردن لباس بیمار

نکته آخر هم اینکه پس از اتمام کار ابتدا دستکش یکبار مصرف درآورده شده دور انداخته شود و سپس دست ها به طور کامل با آب و صابون ضد عفونی گردد. پس از آن ماسک را درآورده و دور بیندازید و دوباره دست ها را بشویید. برای دور انداختن ماسک و دستکش حتما از کیسه زباله یا پلاستیک دولایه استفاده کنید.

نحوه ضد عفونی کردن لباس در بیمارستان ها

نحوه ضد عفونی کردن لباس در بیمارستان ها در تمامی شرایط تحت پروتکل های خاصی انجام می پذیرد که دقیقا همانند مطالب ذکر شده در بالا است با این تفاوت که تمامی پروسه ها به صورت اتوماتیک و تحت ماشین های مخصوص این کار انجام می شود.

نحوه ضد عفونی کردن لباس در بیمارستان ها

در این میان فقط لباس بیمارستانی زنانه  و مردانه یکبار مصرف شرایط شست و شو را ندارند که این لباس ها پس از جمع آوری تحت شرایط و تدابیر خاص به واحد های زباله سوز با سیستم بسته انتقال می یابند.

در تمامی بیمارستان ها اصولا از البسه یکبار مصرف جهت پوشش لباس بیمار کرونایی استفاده می شود تا بیمارستان مجبور به شست و شوی البسه نباشد و فقط روکش های تخت و بالشت و پتوها به سیستم گندزدایی و شستن انتقال یابد.

  • بیشتر بخوانید: لباس بیمارستانی مردانه

با این حال در هر شرایطی دستور العمل های الزام آوری برای این قبیل اعمال توسط وزارت بهداشت به بیمارستان ها ابلاغ می گردد تا انتقال آلودگی در حداقل ممکن قرار گرفته و شخصی آلوده به ویروس ها و باکتری ها نگردد. در این میان بیمارستان ها می توانند با مراجعه به سایت وزارت بهداشت این دستور العمل ها را به راحتی در اختیار گرفته و در واحد های خود اجرایی نمایند.