ویژگی گان جراحی یکبار مصرف

ویژگی گان جراحی یکبار مصرف بسته به موارد استفاده آن در شرایط خاص و حتی مشابه متفاوت می باشد و استفاده از گان جراحی با ویژگی گان جراحی پزشک جراح برای یک بیمار یا پرستار کاری بیهوده و بعضا باعث اتلاف سرمایه مالی واحد برای خرید گان های با قیمت های بالا به سبب کاربرد خاص گان در موارد عمومی و بالعکس می گردد.

الگوی گان جراحی

الگوی گان جراحی استریل بسیار ساده بوده و با تغییرات اندکی در لایه های حفاظتی آن فقط دچار تفاوت می باشد. هر گان جراحی با ویژگی گان جراحی نوع دیگر تفاوتی در موارد زیر را دارا می باشد:

  • قابلیت عبور هوا
  • مقاومت در مقابل نفوذ مایعات
  • راحتی مصرف کننده

الگوی گان جراحی

 

که تمامی این سه مورد بسته به لایه های حفاظتی بکار رفته در تولید و دوخت آن متغیر می باشد.

با این حال اصل الگوی دوختی آن یک استاندارد ثابت بوده و توسط اکثر واحد های تولیدی برای عدم ایجاد اختلال در روند کاری مراعات می گردد.

یک الگوی معمول از گان جراحی از قطعات برش خورده زیر درون پارچه پایه در فرآیند تولید تبعیت می کند:

  • برش قسمت جلویی یک تکه
  • برش قسمت پشتی دو تکه
  • کمربند

از دیگر موارد اضافی بند های محکم کننده ناحیه گردن و سر آستین های کشی در گان جراحی اتاق عمل عمومی می باشد. همچنین در ناحیه سینه و سر آستین های گان اقدام به دوخت پارچه های دیگری با خواص متفاوت نفوذ پذیری مایعات می نمایند که همگی فقط در گان های پزشک به چشم می خورد و گان بیمار به جهت عدم نیاز به این موارد از همان الگوی ساده تبعیت می کند.

گان جراحی ضد آب

گان جراحی ضد آب یکی از معدود گان های با ویژگی گان جراحی غیر قابل نفوذ نسبت به مایعات می باشد که بیشتر از کاربرد در مراکز درمانی در کشتارگاه های سراسر کشور به جهت جلوگیری از رسیدن ترشحات لاشه کشتار شده به لباس کارگران مورد استفاده قرار می گیرد. این گان در نگاه اول کاملا شبیه برش الگوی گان پزشکی در پلاستیک های معمول با ضخامت های متفاوت می باشد.

گان جراحی ضد آب

 

شباهت دیگر آن با گان های پزشکی نفوذ پذیری مایعات در آن می باشد که این امر در گان پزشکی با اعمال لایه های متفاونت امکان پذیر است ولی گان های پلاستیکی به دلیل خواص پلاستیک ها این عدم نفوذ را در همان لایه تکی دارا می باشند.

تفاوت فاحش این دو نمونه گان جراحی استریل یکبار مصرف نیز در همین خواص پلاستیک ها نهفته است که به دلیل  نفوذ پذیری پایین مایعات در آن و خواص جنس بکار رفته در تولید تنفس پذیری و قابلیت عبور هوا در این لباس کم بوده و موجب افزایش تعریق بدن و خیس شدن لباس های شخص کارگر می گردد.

به همین سبب استفاده این گان ها در موارد بسیار خاص پزشکی همچون پزشکان واحد های پزشکی قانونی آن هم با تغییر در الگوی تولیدی به عنوان روپوش یا لایه سینه گان های پزشکی متداول است.